Poškozená pitotka? Nefunkční rychloměr?

21.8.2015

Poškozená pitotka? Nefunkční rychloměr?

Ucpání (čímkoli), nebo poškození může být příčinou fatální nehody, protože pokud se pilot neumí v takové situaci orientovat, může ztratit kontrolu nad svým letadlem.

Nefungující rychloměr se může projevit mnoha způsoby. V každém případě byste měli znát režim pohonné jednotky i podélný sklon letadla ve vztahu k různým rychlostem, abyste se mohli v případě nutnosti bez rychloměru obejít.

Vaši schopnost odhadu rychlosti letadla a letu bez rychloměru můžete zlepšit například tak, že si nastoupáte do bezpečné výšky a v různých konfiguracích (různé vysunutí klapek, bez klapek atd.) si budete zapamatovávat polohu přídě letadla vůči horizontu a tomu odpovídající rychlost. Toto si můžete vyzkoušet při letu s instruktorem, kdy pod jeho vedením si zakryjete přístroje pro kontrolu letu a vyzkoušíte si svůj odhad režimu letu.“

Pokud nacvičujete pády, tak i zde si zapamatujte polohu přídě letadla (sklon letadla) ve vztahu k horizontu a do této polohy se prostě v případě nefunkčního rychloměru nedostávejte. Pamatujte, že ne každé letadlo je vybaveno signalizací pádu.

Ještě jedna možnost určení rychlosti může být s pomocí GPS zařízení, které vám ale ukazuje rychlost oproti zemi (ground speed). Avšak pozor! Zde je ale potřeba si uvědomit, že je nutné vzít v úvahu velké množství opravných faktorů, bez kterých je tato metoda nebezpečná.

Abyste si odhadování rychlosti opravdu natrénovali, je dobré při každém letu co nejvíce sledovat okolí i polohu letadla a nastavení otáček motoru a vzdušnou rychlost si odhadovat. Zvyknete si tak svému letadlu více rozumět, více s ním cítit a rychloměr se pak stane spíše jen přístrojem pro kontrolu vašeho odhadu.

Komentáře

Prosím vyplňte všechna pole!
Přidej komentář:

Vytvoř nové téma
  • Poškozená pitotka? Nefunkční rychloměr?

    Kamil Mohli byste prosím uvést alespoň některé opravné faktory (kromě větru) při indikaci GS z GPS?

    • Martin Hlavní faktor je tlak, resp. hustota vzduchu. Ve vyšších výškách, než je úroveň moře, ukazuje pitot-statický rychloměr vždy méně, než je skutečná traťová rychlost. S vyšší výškou ale stoupá i pádová rychlost (teď mluvím o TAS), takže je to v pořádku. Za bezvětří ale GPS GS bude ve výšce ukazovat vyšší rychlost, než by ukazoval rychloměr, budeme tedy blíže k pádovce, než si myslíme. Dále mě napadá například, že po dotočení (srovnání) zatáčky může GPS také chvilku ukazovat falešně vyšší rychlost (z důvodu zpoždění při vyhodnocení GPS signálů a interpolace mezi jednotlivými zaměřenými polohami). Nebo například klesání v klesavém termickém proudu může mít teoreticky při bezvětří GPS GS vyšší, než by byla IAS na pitotstatickém rychloměru. A pak tu máme samozřejmě zpoždění GPS, čili blízkost pádové rychlosti nám to třeba ukáže pozdě, teprve až když už opravdu padáme.

Prosím vyplňte všechna pole!

Vytvoř nové téma
Nejste přihlášen, pro zveřejnění vaší zprávy je třeba opsat kontrolní kód
Kontrolní kód
Doletíš?! > Pilotní tipy > Poškozená pitotka? Nefunkční rychloměr?

Další díly Doletíš?!