Opakovat do rádia řídícímu všechno nebo jenom něco?

21.8.2015

Opakovat do rádia řídícímu všechno nebo jenom něco?

Na palubním rádiu slyšíme často nejisté hlasy pilotů nezvyklých na radiovou komunikaci s řízením letového provozu. Jednou z jejich častých chyb pak je, že na instrukce buď jen frajersky odpoví „roger“ nebo naopak chaoticky opakují všechno, co jim řídící řekl.

Pravidlo je, že je potřeba zopakovat důležité informace a instrukce obsahující QNH, přidělenou výšku, vektory, přidělení dráhy, dosažení bodu kam platilo povolení (např. vyčkávací místo RWY), povolení přistání nebo vstupu na dráhu, kód odpovídače (squak), novou radiovou frekvenci atd. Jde v principu o to zásadně snížit pravděpodobnost takové chyby v komunikaci, kdy pilot špatně porozumí číslu nebo důležité instrukci. Odpovídat pouze „roger“ na instrukce a důležité informace nelze, protože řídící neví, zda jste jej slyšeli správně.  

Při opakování instrukce řídícího letového provozu opakujte čísla v tom pořadí, ve kterém jste je dostali. Po každém opakování uveďte svou volací značku, aby řídící věděl, že instrukci přijalo správné letadlo. Příletové, odletové a pojížděcí povolení vždy opakovat celé. 

Podobně je potřeba zacházet i s radiovými frekvencemi a squak kódy – zopakujte čísla, ale nezahlcujte rádio dalšími informacemi. Na instrukci „contact tower on frequency 120,3“ stačí odpovědět jen „tower 120,3 OK REX“. Na konci vysílání užívejte vždy vaši volací značku.

Komentáře

Prosím vyplňte všechna pole!
Přidej komentář:

Vytvoř nové téma
Nejste přihlášen, pro zveřejnění vaší zprávy je třeba opsat kontrolní kód
Kontrolní kód
Doletíš?! > Pilotní tipy > Opakovat do rádia řídícímu všechno nebo jenom něco?

Další díly Doletíš?!

Další díly Doletíš?!